 |
MENU GŁÓWNE |
 |
•
• i
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
• |
|

 |
SZYBKI KONTAKT |
 |
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!
info@calibragroup.pl
Na pewno będą to dla nas cenne informacje.
|
|

|
 |
 |
DZIAŁ TECHNICZNY |
 |
 |
Informacje o napędzie 4x4 i turbo oraz jak eksploatować?
Pytanie: Chciałbym uzyskać informacje na temat eksploatacji Calibry Turbo 4x4, szczególnie informacje
odnośnie napędu 4x4 i turbiny oraz zaleceń podczas użytkowania takiego auta i dostępności części. Czy były też
produkowane Calibry bez napędu 4x4 z tym silnikiem? Jeli tak, to też proszę o informacje.
Odpowiedź: Calibra jak zresztą każdy inny samochód wymaga odpowiedniego obchodzenia się podczas
eksploatacji by jak najdłużej cieszyć się sprawnością, Calibra Turbo wymaga nieco szczególniejszego podejścia do
tego tematu.
Jak dobrze wiadomo, Calibra Turbo jest najmocniejszą i najbardziej sportową Calibrą pod względem charakteru,
wyposażoną w napęd na cztery koła, który jest integralną częścią tego modelu Calibry (w przypadku wcześniejszych
modeli, wyłączając Calibrę V6, napęd 4x4 był opcjonalny).
Co więc możemy powiedzieć o napędzie 4x4?
Przenoszenie sił napędowych na przednie i tylne koła następuje za pomocą sprzęgła Visco, znajdującego się w
skrzyni rozdzielczej. Wielkość przenoszonej siły na tylne koła zmienia się w zależności od różnicy obrotów kół
przednich i tylnych, a więc wszystkie koła powinny charakteryzować się identycznymi oznaczeniami. Nową rzeczą w
tym systemie jest to, że podczas hamowania powyżej prędkości 25 km/h napęd 4x4 zostaje odłączany, co realizowane
jest za pomocą hydraulicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego, które również znajduje się w skrzynce
rozdzielczej. Także podczas hamowania silnikiem napęd 4x4 jest stale wyłączony, podobnie jest przy wyłączonym
silniku, kiedy to samochód może zostać na jednej osi podniesiony i odholowany.
Olej w przekładni rozdzielczej powinien być zmieniany nie później niż 15 tyś km i powinno się używać tylko
Oplowskiego oleju o numerze 19 40 703 (90 443 530). Ten syntetyczny olej nie może być mieszany ze wcześniejszym
olejem Opla o oznaczeniu 19 443 530 (90 350 341). Stan oleju napełnia się (uzupełnia) poprzez wąż odprowadzający.
Od modelu z 1994 roku skrzynia rozdzielcza wyposażona jest w czujnik temperatury oleju. W celu kontroli stanu
oleju wykręca się go, a stan oleju musi sięgać do dolnej pozycji otworu. W przypadku gdy w Calibrze nie ma
czujnika temperatury poziom oleju sprawdza się odkręcając śrubę, która znajduje się w tym samym miejscu co
czujnik temperatury w późniejszych modelach.
Kilka przyczyn uszkodzenia napędu 4x4?
1. Spalony silicon, wewnątrz sprzęgła Visco, z powodu zbyt dużych różnic w obrotach między przednią i tylną osią
(różnica w profilu opon większa niż 2mm).
2. Złamane koło planetowe oraz zepsute uzębienie koła środkowego. Przyczyną może być "zabawa" hamulcem ręcznym
podczas jazdy lub zbyt wysoka temperatura.
3. Wyłamane i stopione zęby. Przyczyną może być za duża różnica w prędkościach obrotowych pomiędzy przednia i
tylną osią lub za mało oleju w skrzyni.
Słowem podsumowania o napędzie 4x4 w Calibrze, należy przede wszystkim dbać aby wszystkie koła były identyczne i
pamiętać o wymianie oleju w skrzyni, a także o wymianie akumulatora 4x4 co 90.000 km lub co 5 lat.
Odnośnie turbiny KKK K16 w Calibrze Turbo
Na początek krótka zasada działania, jako ciekawostka. Opuszczając cylinder, spaliny mają jeszcze bardzo dużo
energii (ok. 1100 st. Celsjusza). Ta właśnie energia napędza koło turbiny, które połączone jest na stałe wałkiem
z kołem sprężarki. Tu powietrze zostaje sprężone i pod odpowiednim ciśnieniem doładowania dostarczane do silnika.
Turbina w Calibrze Turbo charakteryzuje się stałym ciśnieniem doładowania 0,58 bara, a overboost wynosi 0,9 bara.
Reguluje tym zintegrowany w turbinie zawór, sterowany przez ECU. Dla utrzymania wysokiej żywotności turbina jest
smarowana oraz chłodzona. Smarowanie odbywa się za pomocą dodatkowego przewodu biegnącego z pompy olejowej do
turbiny, kolejny przewód pozwala spłynąć olejowi z powrotem do bloku silnika. Chłodzenie natomiast realizowane
jest dodatkowym obiegiem: chłodnica - turbo - zbiornik wyrównawczy. Ta stosunkowo niewielka turbina jest bez
problemu w stanie wycisnąć z C20LET około 330 KM i 480 Nm oraz utrzymać stałe ciśnienie 1,25 bara aż do 7500 obr/min.
Jak więc dbać o turbinę w Calibrze? Przede wszystkim od razu po uruchomieniu silnika pozwolić nagrzać się
silnikowi do około 70 stopni, nigdy zaś nie próbować testować możliwości Calibry Turbo od razu po uruchomieniu
auta, a więc na zimnym silniku. Podobnie przedstawia się przy wyłączaniu silnika, zalecane jest wręcz aby silnik
popracował na wolnych obrotach najlepiej około minuty przed wyłączeniem, pozwoli to zapobiec zatrzymaniu przepływu
oleju przez gorącą turbinę, a tym samym "usmażenia" oleju i spowodowania w końcu jakichś uszkodzeń. Jest to w
sumie jedna z najważniejszych, jak nie najważniejsza rada, dotycząca użytkowania turbiny.
Części zamienne do Calibry generalnie nie stanowią problemu. Najwięcej problemów może wystąpić w przypadku części
zamiennych napędu 4x4, zarówno z ich dostępnością jak i ceną, z turbiną praktycznie nie ma żadnych kłopotów.
|
powrót do spisu treści
|

|
|
 |
ZDJĘCIE TYGODNIA |
 |
|

 |
NA SZYBKO |
 |
|


 |
ANKIETA |
 |
|
|
|