204 KM, silnik wysposażony w turbinę, 6-biegowa skrzynia. To wszystko w bardzo ładnym opakowaniu tylko za 55.000 DM. Ale jak to
będzie z niezawodnością? Zostaniemy na końcu testu siedząc na górze rachunków? Na pewno zostanie nam te szybkie Coupé w pamięci
jako przyjemne i nadzwyczajne, niezawodne auto, któremu poważne defekty są absolutnie obce. Audi, za podobny model S2 wymaga
20 tyś DM więcej, ale czy to naprawdę jest warte?
Jak się spisuje nasz Calibra? Za każdym razem padało to pytanie, kiedy spotykaliśmy się prof. Fritz Indra, technicznym szefem Opla
oraz pracownikiem naszej redakcji. Nie da się ukryć, że Calibra Turbo leży mu bardziej na sercu niż inne modele Opla, które w
ostatnich latach przeszły u nas ten test. Nie bez powodu Fritz Indra (profesor politechniki wiedeńskiej) od czasu swej działalności
u Alpiny (BMW) jest wielkim entuzjastą silników dołatowanych. W latach osiemdziesiątych takie silniki były bardzo popularne, jednak
w ostatnich latach znikneły prawie wszystkie.
Inaczej wyglądało to w przypadku Opla, ponieważ Calibra Turbo była pierwszym autem w firmie z turbo doładowaniem. W sześciu
pojedyńczych testach przekonała nas ta Calibra w zupełności. Wysokie osiągi (0-100 km/h - 7 sek, Vmax - 248 km/h) realizowane
były niesamowicie niskim zużyciem paliwa. Ten test nauczył nas, że silniki turbo doładowane nie muszą wcale tak dużo palić.
Pomimo dość ostrego stylu jazdy, wynik spalania wyszedł średno 10,9 l/100 km (paliwo 98 oktanowe). Jeśli natomiast chodzi o
niezawodność silnika turbo, który w bezpośrednim porównaniu z silnikiem 16V bardzo cicho pracował, nie da się naprawdę narzekać.
Zapalał zawsze bez żadnych problemów, nigdy nie potrzebował pomocy na trasie. Pomiędzy przeglądami, który odbywały się co 15 tyś km
dolaliśmy tylko 7 litrów oleju.
Nie zmieniło się to także pod koniec testu. Tu już można powiedzieć, że silnik razem z turbiną bardzo dobrze przetrwała nasz test.
Inaczej wyglądało to z wodą, ponieważ ponad 10 razy ostrzegała nas kontrolka od poziomu płynu chłodzącego, zmuszając kierowcę do
uzupełnienia. Co 1000 km musieliśmy dolewać około 1 litra płynu. Przed połową testu znalezienie przyczyny kosztowało nas 250 DM.
Przyniosło to oczywiście poprawę ale tylko na następne 30 tyś km. Później znowu zaczeła znikać woda, niestety tym razem nie udało
się ustalić przyczyny dlaczego tak się działo. O dziwo przy ostatnich 10 tyś km w zbiorniczku wyrównawczym nie brakowało ani kropli
wody. Druga, powtarzająca się usterka, dotyczyła elektroniki. Powodowała od około 20 tyś km zwykle podczas deszczu, włączanie się
programu awaryjnego. Zapalanie się kontrolki silnika charakteryzowało się spadkiem mocy (około 130 KM) i był to stały objaw tej
usterki. Silnik natomiast pracował przy tym normalnie, a usterka odchodziła zawsze sama z siebie co ciekawsze. Wymiana komputera
(47,393 km, koszt 2022 DM) przyniosła tylko krótką poprawę, bo już po 10 tyś km mieliśmy ten problem ponownie, jednak zdarzyło się
to tylko dwa razy, przez kilka kilometrów. Reszta testu odbyła się już bez tego typu niespodzianek.
Niewielkie zużycie zaobserwować można było w napędzie Calibry, wprawdzie na początku testu nie odbyło się bez drobnej krytyka w
kierunku skrzyni biegów, ponieważ szósty bieg nie wchodził zbyt czysto, ale szybkie wyregulowanie przez firmę GETRAG (producent
skrzyni) usunęło ten problem do końca testu. Drugi problem pojawił sie natomiast pod koniec testu, gdy drugi bieg wymagał więcej
siły aby móc go wrzucić, jednak działo się tak kiedy olej był jeszcze zimny. Pierścienie synchronizujące były po 100 tyś km w
znakomitym stanie. Nawet przy bardzo szybkiej zmianie biegów nie pojawiały się żadne niemiłe odgłosy. Sprzęgło działało na końcu
testu dokładnie tak samo jak w pierwszy dzień. Bez problemów przeszedł również nasz test napęd 4x4 w Calibrze Turbo. Na śliskiej
nawierzchni był bardzo mile widzianym pasażerem, lecz tylko przy manewrowaniu jakby trochę się naprężał. Szczególnie odczuwalne
było to podczas cofania na zakręcie - wydawało się nam, jakbyśmy mieli zaciągniety hamulec ręczny. Przyczyną jest konstrukcja tego
napędu, jednak nie ma to negatywnego wpływu na jego działanie.
Układ jezdny zasłużył na znakomite oceny, auto jednak na tę klasę okazało się bardzo wygodne, do tego zachowywało się na zakrętach,
nawet w ekstremalnych sytuacjach, pewnie nie powodując niekontrolowanych reacji. Dopiero na ostatnich kilometrach, w bardzo szybko
pokonywanych zakrętach na autostradzie, nie były one już tak spokojnie pokonywane jak na początku naszego testu. Na koniec doszedł
do listy usterek uderzający o podwozie tłumik, przy szybkich i nagłych zakrętach. W porównaniu ze słabszymi wersjami wzmocnione
zostały hamulce, które pochodzą z Opla Senatora. Nie sprawiały one podczas całego test żadnych problemów, nawet ostre zjazdy po
górskich drogach nie przyniosły żadnych zmian w ich działaniu. Jedynie żywotność klocków nie była zbyt duża, bo średnio co 20 tyś km
potrzebna była ich wymiana. Raz musieliśmy wymienilić tylko przednie tarcze hamulcowe.
Nie zadowoleni natomist byliśmy za bardzo z wnętrza Calibry, ponieważ wysokie osoby nie miały wiele miejsca nad głową, zaś mali
siedzieli zbyt daleko od kierownicy. Skórzane siedzienia okazały się nie wygodne, a Opel ma na prawdę dużp lepsze siedzenia w
swoim programie, choćby w Oplu Astrze GSI. Podobnie jak w przypadku skóry, niepotrzebny wydaje się szyberdach, wprawdzie otwierany
na zewnątrz, przez co nie zmniejsza wewnętrznej przestrzeni ale dlatego, że jest bardzo głośny. Od 80 km/h staje się wręcz nie do
zniesienia więc lepiej zamknąc go i zdać sie na działanie znakomitej klimatyzacji).
Podsumowując krótko test, jesteśmy pod bardzo pozytywnym wrażeniem i chętnie wybaczymy niedociągnięcia Opla.
ilość km | przeprowadzone prace |
2319 | Przejęcie auta przez redakcję |
3601 | Sporadyczne zapalanię się kontrolki hamulców |
14 765 | trzeci, piąty i szósty przycisk radia nie działa |
15 999 | Przegląd. Wymiana oleju i filtra oraz przednich klocków |
20 064 | Sporadyczne zapalanie się kontrolki silnika |
25 678 | Wymiana czujnika temperatury, przymocowanie tapicerki |
26 577 | Nowe opony letnie, Bridgestone 205/50 R16 |
27 358 | Wymiara radia (CD) |
30 750 | Roczny przegląd. Nowy filtr paliwa, wyważenie kół, nowe klocki (przednie) |
36 665 | Nowe opony zimowe, Dunlop Winter Sport 195/60 R15 |
42 845 | Ponowne zapalanie sie kontrolki silnika |
44 701 | Wyciek płynu chłodzącego |
47 393 | Nowy komputer |
47 393 | Przegląd. Wymiana płynu hamulcowego, nowe klocki (przednie i tylne), nowa przednia szyba, nowy korek w głowicy |
55 353 | Naprawa prawego pasa bezpieczeństwa, sprawdzenie układu ABS oraz wymiana czujnika w lewym przednim kole |
64 008 | Roczny przegląd. Nowe filtry, olej, akumulator, uszczelka nad głowicą, naprawa kabli elektrycznych |
64 796 | Nowe opony letnie, Goodyear Eagle GS-D 205/50 R16 |
72 268 | Wymiana prawego lusterka, nowe wycieraczki, wymiana oleju, naprawa mechanizmu sterowania lusterka |
79 738 | Przegląd. Wymiana przednich kloców hamulcowych |
86 824 | Ponowny wyciek płychu chłodzącego |
90 400 | Roczny przegląd. Nowe filtry, olej silnika oraz tylnego mostu, sprawdzenie silnika na utratę ciśnienia. Wymiana zbiornika ciśnienia 4x4 |
Krótka statystyka - ilość kilometrów po rozpoczęciu testu: 2319 km; po zakończeniu testu: 102 400 km; ilość przejechanych kilometrów: 100 081 km;
ilość spalonego paliwa: 10 309 litrów (Pb98); średnie zużycie paliwa: 10,9 l/100 km; zużycie oleju poza inspekcjami 7,2 litra;
zużycie płynu chłodniczego: 12 litrów.