Poniedziałek, 28 kwietnia 2025, Imieniny: Bogny, Walerii, Witalisa Sprawdź swoją pocztę » 
Login:  
MENU GŁÓWNE
Najważniejsze
  • O klubie Calibra Group
  • Historia i modele calibry
  • Forum dyskusyjne
  • Galerie zdjęć
  • Dział techniczny
  • Dział tuningowy
  • Lista klubowiczów
  • Spotkania klubowe
  • Download
  • Katalog stron www
  • Firmy patronackie
  • Archiwum wiadomości
  • Czat CG (Ilość osób: 0)

Dla klubowiczów dostep zablokowany

Zawsze pod ręką
  • Regulamin klubu i statut
  • Umowa kupna - sprzedaży
  • Kultowe coupé (89-97)
  • Test na prawo jazdy

Najnowsze testy
  • Calibra 16V 100.000 km
  • Calibra Turbo 100.000 km
  • Calibra V6 vs Calibra Turbo

SZYBKI KONTAKT
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!

info@calibragroup.pl

Na pewno będą to dla nas cenne informacje.

REKLAMA
reklama
Brak bannerów!

TESTUJEMY CALIBRĘ TURBO PO 100.000 KM
calibra, test po 100 tys km

204 KM, silnik wysposażony w turbinę, 6-biegowa skrzynia. To wszystko w bardzo ładnym opakowaniu tylko za 55.000 DM. Ale jak to będzie z niezawodnością? Zostaniemy na końcu testu siedząc na górze rachunków? Na pewno zostanie nam te szybkie Coupé w pamięci jako przyjemne i nadzwyczajne, niezawodne auto, któremu poważne defekty są absolutnie obce. Audi, za podobny model S2 wymaga 20 tyś DM więcej, ale czy to naprawdę jest warte?

Jak się spisuje nasz Calibra? Za każdym razem padało to pytanie, kiedy spotykaliśmy się prof. Fritz Indra, technicznym szefem Opla oraz pracownikiem naszej redakcji. Nie da się ukryć, że Calibra Turbo leży mu bardziej na sercu niż inne modele Opla, które w ostatnich latach przeszły u nas ten test. Nie bez powodu Fritz Indra (profesor politechniki wiedeńskiej) od czasu swej działalności u Alpiny (BMW) jest wielkim entuzjastą silników dołatowanych. W latach osiemdziesiątych takie silniki były bardzo popularne, jednak w ostatnich latach znikneły prawie wszystkie.

Inaczej wyglądało to w przypadku Opla, ponieważ Calibra Turbo była pierwszym autem w firmie z turbo doładowaniem. W sześciu pojedyńczych testach przekonała nas ta Calibra w zupełności. Wysokie osiągi (0-100 km/h - 7 sek, Vmax - 248 km/h) realizowane były niesamowicie niskim zużyciem paliwa. Ten test nauczył nas, że silniki turbo doładowane nie muszą wcale tak dużo palić. Pomimo dość ostrego stylu jazdy, wynik spalania wyszedł średno 10,9 l/100 km (paliwo 98 oktanowe). Jeśli natomiast chodzi o niezawodność silnika turbo, który w bezpośrednim porównaniu z silnikiem 16V bardzo cicho pracował, nie da się naprawdę narzekać. Zapalał zawsze bez żadnych problemów, nigdy nie potrzebował pomocy na trasie. Pomiędzy przeglądami, który odbywały się co 15 tyś km dolaliśmy tylko 7 litrów oleju.

Nie zmieniło się to także pod koniec testu. Tu już można powiedzieć, że silnik razem z turbiną bardzo dobrze przetrwała nasz test. Inaczej wyglądało to z wodą, ponieważ ponad 10 razy ostrzegała nas kontrolka od poziomu płynu chłodzącego, zmuszając kierowcę do uzupełnienia. Co 1000 km musieliśmy dolewać około 1 litra płynu. Przed połową testu znalezienie przyczyny kosztowało nas 250 DM. Przyniosło to oczywiście poprawę ale tylko na następne 30 tyś km. Później znowu zaczeła znikać woda, niestety tym razem nie udało się ustalić przyczyny dlaczego tak się działo. O dziwo przy ostatnich 10 tyś km w zbiorniczku wyrównawczym nie brakowało ani kropli wody. Druga, powtarzająca się usterka, dotyczyła elektroniki. Powodowała od około 20 tyś km zwykle podczas deszczu, włączanie się programu awaryjnego. Zapalanie się kontrolki silnika charakteryzowało się spadkiem mocy (około 130 KM) i był to stały objaw tej usterki. Silnik natomiast pracował przy tym normalnie, a usterka odchodziła zawsze sama z siebie co ciekawsze. Wymiana komputera (47,393 km, koszt 2022 DM) przyniosła tylko krótką poprawę, bo już po 10 tyś km mieliśmy ten problem ponownie, jednak zdarzyło się to tylko dwa razy, przez kilka kilometrów. Reszta testu odbyła się już bez tego typu niespodzianek.

Niewielkie zużycie zaobserwować można było w napędzie Calibry, wprawdzie na początku testu nie odbyło się bez drobnej krytyka w kierunku skrzyni biegów, ponieważ szósty bieg nie wchodził zbyt czysto, ale szybkie wyregulowanie przez firmę GETRAG (producent skrzyni) usunęło ten problem do końca testu. Drugi problem pojawił sie natomiast pod koniec testu, gdy drugi bieg wymagał więcej siły aby móc go wrzucić, jednak działo się tak kiedy olej był jeszcze zimny. Pierścienie synchronizujące były po 100 tyś km w znakomitym stanie. Nawet przy bardzo szybkiej zmianie biegów nie pojawiały się żadne niemiłe odgłosy. Sprzęgło działało na końcu testu dokładnie tak samo jak w pierwszy dzień. Bez problemów przeszedł również nasz test napęd 4x4 w Calibrze Turbo. Na śliskiej nawierzchni był bardzo mile widzianym pasażerem, lecz tylko przy manewrowaniu jakby trochę się naprężał. Szczególnie odczuwalne było to podczas cofania na zakręcie - wydawało się nam, jakbyśmy mieli zaciągniety hamulec ręczny. Przyczyną jest konstrukcja tego napędu, jednak nie ma to negatywnego wpływu na jego działanie.

Układ jezdny zasłużył na znakomite oceny, auto jednak na tę klasę okazało się bardzo wygodne, do tego zachowywało się na zakrętach, nawet w ekstremalnych sytuacjach, pewnie nie powodując niekontrolowanych reacji. Dopiero na ostatnich kilometrach, w bardzo szybko pokonywanych zakrętach na autostradzie, nie były one już tak spokojnie pokonywane jak na początku naszego testu. Na koniec doszedł do listy usterek uderzający o podwozie tłumik, przy szybkich i nagłych zakrętach. W porównaniu ze słabszymi wersjami wzmocnione zostały hamulce, które pochodzą z Opla Senatora. Nie sprawiały one podczas całego test żadnych problemów, nawet ostre zjazdy po górskich drogach nie przyniosły żadnych zmian w ich działaniu. Jedynie żywotność klocków nie była zbyt duża, bo średnio co 20 tyś km potrzebna była ich wymiana. Raz musieliśmy wymienilić tylko przednie tarcze hamulcowe.

Nie zadowoleni natomist byliśmy za bardzo z wnętrza Calibry, ponieważ wysokie osoby nie miały wiele miejsca nad głową, zaś mali siedzieli zbyt daleko od kierownicy. Skórzane siedzienia okazały się nie wygodne, a Opel ma na prawdę dużp lepsze siedzenia w swoim programie, choćby w Oplu Astrze GSI. Podobnie jak w przypadku skóry, niepotrzebny wydaje się szyberdach, wprawdzie otwierany na zewnątrz, przez co nie zmniejsza wewnętrznej przestrzeni ale dlatego, że jest bardzo głośny. Od 80 km/h staje się wręcz nie do zniesienia więc lepiej zamknąc go i zdać sie na działanie znakomitej klimatyzacji).

Podsumowując krótko test, jesteśmy pod bardzo pozytywnym wrażeniem i chętnie wybaczymy niedociągnięcia Opla.

ilość km przeprowadzone prace
2319 Przejęcie auta przez redakcję
3601 Sporadyczne zapalanię się kontrolki hamulców
14 765 trzeci, piąty i szósty przycisk radia nie działa
15 999 Przegląd. Wymiana oleju i filtra oraz przednich klocków
20 064 Sporadyczne zapalanie się kontrolki silnika
25 678 Wymiana czujnika temperatury, przymocowanie tapicerki
26 577 Nowe opony letnie, Bridgestone 205/50 R16
27 358 Wymiara radia (CD)
30 750 Roczny przegląd. Nowy filtr paliwa, wyważenie kół, nowe klocki (przednie)
36 665 Nowe opony zimowe, Dunlop Winter Sport 195/60 R15
42 845 Ponowne zapalanie sie kontrolki silnika
44 701 Wyciek płynu chłodzącego
47 393 Nowy komputer
47 393 Przegląd. Wymiana płynu hamulcowego, nowe klocki (przednie i tylne), nowa przednia szyba, nowy korek w głowicy
55 353 Naprawa prawego pasa bezpieczeństwa, sprawdzenie układu ABS oraz wymiana czujnika w lewym przednim kole
64 008 Roczny przegląd. Nowe filtry, olej, akumulator, uszczelka nad głowicą, naprawa kabli elektrycznych
64 796 Nowe opony letnie, Goodyear Eagle GS-D 205/50 R16
72 268 Wymiana prawego lusterka, nowe wycieraczki, wymiana oleju, naprawa mechanizmu sterowania lusterka
79 738 Przegląd. Wymiana przednich kloców hamulcowych
86 824 Ponowny wyciek płychu chłodzącego
90 400 Roczny przegląd. Nowe filtry, olej silnika oraz tylnego mostu, sprawdzenie silnika na utratę ciśnienia. Wymiana zbiornika ciśnienia 4x4

Krótka statystyka - ilość kilometrów po rozpoczęciu testu: 2319 km; po zakończeniu testu: 102 400 km; ilość przejechanych kilometrów: 100 081 km; ilość spalonego paliwa: 10 309 litrów (Pb98); średnie zużycie paliwa: 10,9 l/100 km; zużycie oleju poza inspekcjami 7,2 litra; zużycie płynu chłodniczego: 12 litrów.

księga gości  ::  zarząd klubu  ::  statystyki  ::  warunki współpracy  ::  kontakt  ::  Design thekingdom.pl