Środa, 22 pazdziernika 2025, Imieniny: Haliszki, Lody, Przybysława Sprawdź swoją pocztę » 
Login:  
MENU GŁÓWNE
Najważniejsze
  • O klubie Calibra Group
  • Historia i modele calibry
  • Forum dyskusyjne
  • Galerie zdjęć
  • Dział techniczny
  • Dział tuningowy
  • Lista klubowiczów
  • Spotkania klubowe
  • Download
  • Katalog stron www
  • Firmy patronackie
  • Archiwum wiadomości
  • Czat CG (Ilość osób: 0)

Dla klubowiczów dostep zablokowany

Zawsze pod ręką
  • Regulamin klubu i statut
  • Umowa kupna - sprzedaży
  • Kultowe coupé (89-97)
  • Test na prawo jazdy

Najnowsze testy
  • Calibra 16V 100.000 km
  • Calibra Turbo 100.000 km
  • Calibra V6 vs Calibra Turbo

SZYBKI KONTAKT
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!

info@calibragroup.pl

Na pewno będą to dla nas cenne informacje.

REKLAMA
reklama
Brak bannerów!

DZIAŁ TECHNICZNY
Informacje o napędzie 4x4 i turbo oraz jak eksploatować?

Pytanie: Chciałbym uzyskać informacje na temat eksploatacji Calibry Turbo 4x4, szczególnie informacje odnośnie napędu 4x4 i turbiny oraz zaleceń podczas użytkowania takiego auta i dostępności części. Czy były też produkowane Calibry bez napędu 4x4 z tym silnikiem? Jeli tak, to też proszę o informacje.

Odpowiedź: Calibra jak zresztą każdy inny samochód wymaga odpowiedniego obchodzenia się podczas eksploatacji by jak najdłużej cieszyć się sprawnością, Calibra Turbo wymaga nieco szczególniejszego podejścia do tego tematu.

Jak dobrze wiadomo, Calibra Turbo jest najmocniejszą i najbardziej sportową Calibrą pod względem charakteru, wyposażoną w napęd na cztery koła, który jest integralną częścią tego modelu Calibry (w przypadku wcześniejszych modeli, wyłączając Calibrę V6, napęd 4x4 był opcjonalny).

Co więc możemy powiedzieć o napędzie 4x4?
Przenoszenie sił napędowych na przednie i tylne koła następuje za pomocą sprzęgła Visco, znajdującego się w skrzyni rozdzielczej. Wielkość przenoszonej siły na tylne koła zmienia się w zależności od różnicy obrotów kół przednich i tylnych, a więc wszystkie koła powinny charakteryzować się identycznymi oznaczeniami. Nową rzeczą w tym systemie jest to, że podczas hamowania powyżej prędkości 25 km/h napęd 4x4 zostaje odłączany, co realizowane jest za pomocą hydraulicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego, które również znajduje się w skrzynce rozdzielczej. Także podczas hamowania silnikiem napęd 4x4 jest stale wyłączony, podobnie jest przy wyłączonym silniku, kiedy to samochód może zostać na jednej osi podniesiony i odholowany.

Olej w przekładni rozdzielczej powinien być zmieniany nie później niż 15 tyś km i powinno się używać tylko Oplowskiego oleju o numerze 19 40 703 (90 443 530). Ten syntetyczny olej nie może być mieszany ze wcześniejszym olejem Opla o oznaczeniu 19 443 530 (90 350 341). Stan oleju napełnia się (uzupełnia) poprzez wąż odprowadzający. Od modelu z 1994 roku skrzynia rozdzielcza wyposażona jest w czujnik temperatury oleju. W celu kontroli stanu oleju wykręca się go, a stan oleju musi sięgać do dolnej pozycji otworu. W przypadku gdy w Calibrze nie ma czujnika temperatury poziom oleju sprawdza się odkręcając śrubę, która znajduje się w tym samym miejscu co czujnik temperatury w późniejszych modelach.

Kilka przyczyn uszkodzenia napędu 4x4?
1. Spalony silicon, wewnątrz sprzęgła Visco, z powodu zbyt dużych różnic w obrotach między przednią i tylną osią (różnica w profilu opon większa niż 2mm).

2. Złamane koło planetowe oraz zepsute uzębienie koła środkowego. Przyczyną może być "zabawa" hamulcem ręcznym podczas jazdy lub zbyt wysoka temperatura.

3. Wyłamane i stopione zęby. Przyczyną może być za duża różnica w prędkościach obrotowych pomiędzy przednia i tylną osią lub za mało oleju w skrzyni.

Słowem podsumowania o napędzie 4x4 w Calibrze, należy przede wszystkim dbać aby wszystkie koła były identyczne i pamiętać o wymianie oleju w skrzyni, a także o wymianie akumulatora 4x4 co 90.000 km lub co 5 lat.

Odnośnie turbiny KKK K16 w Calibrze Turbo
Na początek krótka zasada działania, jako ciekawostka. Opuszczając cylinder, spaliny mają jeszcze bardzo dużo energii (ok. 1100 st. Celsjusza). Ta właśnie energia napędza koło turbiny, które połączone jest na stałe wałkiem z kołem sprężarki. Tu powietrze zostaje sprężone i pod odpowiednim ciśnieniem doładowania dostarczane do silnika. Turbina w Calibrze Turbo charakteryzuje się stałym ciśnieniem doładowania 0,58 bara, a overboost wynosi 0,9 bara. Reguluje tym zintegrowany w turbinie zawór, sterowany przez ECU. Dla utrzymania wysokiej żywotności turbina jest smarowana oraz chłodzona. Smarowanie odbywa się za pomocą dodatkowego przewodu biegnącego z pompy olejowej do turbiny, kolejny przewód pozwala spłynąć olejowi z powrotem do bloku silnika. Chłodzenie natomiast realizowane jest dodatkowym obiegiem: chłodnica - turbo - zbiornik wyrównawczy. Ta stosunkowo niewielka turbina jest bez problemu w stanie wycisnąć z C20LET około 330 KM i 480 Nm oraz utrzymać stałe ciśnienie 1,25 bara aż do 7500 obr/min.

Jak więc dbać o turbinę w Calibrze? Przede wszystkim od razu po uruchomieniu silnika pozwolić nagrzać się silnikowi do około 70 stopni, nigdy zaś nie próbować testować możliwości Calibry Turbo od razu po uruchomieniu auta, a więc na zimnym silniku. Podobnie przedstawia się przy wyłączaniu silnika, zalecane jest wręcz aby silnik popracował na wolnych obrotach najlepiej około minuty przed wyłączeniem, pozwoli to zapobiec zatrzymaniu przepływu oleju przez gorącą turbinę, a tym samym "usmażenia" oleju i spowodowania w końcu jakichś uszkodzeń. Jest to w sumie jedna z najważniejszych, jak nie najważniejsza rada, dotycząca użytkowania turbiny.

Części zamienne do Calibry generalnie nie stanowią problemu. Najwięcej problemów może wystąpić w przypadku części zamiennych napędu 4x4, zarówno z ich dostępnością jak i ceną, z turbiną praktycznie nie ma żadnych kłopotów.

powrót do spisu treści

ZDJĘCIE TYGODNIA
Calibra Group zdjęcie tygodnia

NA SZYBKO
Nowe wiadomości
6 ICT Relacja!
Projekty Opla Calibry B?

Forum dyskusyjne
Ogłoszenia drobne
Kącik techniczny
Porozmawiaj o tuningu
Poradnik kupującego


Katalog stron www
HANORD tuning
Tuning.info.pl
Streetracing w Polsce
Calibra Community


ZDJĘCIE MIESIĄCA

Calibra Group zdjęcie miesiaca

ANKIETA
Czy Calibra
dla Ciebie to?

Samochod usportowiony
Piękne coupe GT
Zwykly samochód
Nadaje się tylko
do kasacji

księga gości  ::  zarząd klubu  ::  statystyki  ::  warunki współpracy  ::  kontakt  ::  Design thekingdom.pl