 |
MENU GŁÓWNE |
 |
•
• i
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
• |
|

 |
SZYBKI KONTAKT |
 |
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!
info@calibragroup.pl
Na pewno będą to dla nas cenne informacje.
|
|

|
 |
 |
DZIAŁ TECHNICZNY |
 |
 |
Czy warto kupić Opla Calibre z przebiegiem 200.000?
Pytanie: Czy warto kupić Opla Calibre z przebiegiem 200.000? Jeśli tak to jaki silnik wybrać (ma być z niemiec)?
Odpowiedź: Przede wszystkim należy się zastanowić jaki silnik spełnia nasze oczekiwania. Krótka charakterystyka silników
wygląda następująco: 8V - silnik najsłabszy (115KM), jednak jakoś sobie radzi z dość ciężkim autem, głównie dlatego że ma bardzo
nisko maksymalny moment obrotowy, a ponadto sprzyjąjaca charakterystykę tego momentu. Spalanie na trasie możne zejść nawet do 6,5L/100km,
a przy typowej normalnej, rekraacyjnej jeździe poniżej 8L/100km spokojnie, natomiast w mieście niestety trzeba się pogodzić z dość\
wysokim spalaniem (duża masa auta) na poziomie 9,5L (wymaga dużej ilośći środkow uspokajających) do 12-12,5L a nawet 14 na krótkich
trasach z domu do pracy w zimie. Za to koszty exploatacyjne (poza paliwem) są zdecydowanie najniższe, tak więc jest to kochany silniczek.
Reszta, oprócz skrzyni biegow F16 (słabiutka konstrukcja, zbyt słaba) jest taka sama jak w Calibrze 16V (tej prawdziwej 16V C20XE) jest
F20 - trochę mocniejsza. 16V (1989-1994) - silnik chyba najbardziej odpowiedni, tzn jest trochę mocniejszy (150KM), ale poziom spalania
jest delikatnie mniejszy niż 8V, co znaczy że lepiej jest dopasowany do masy auta. Także apetyt trochę mniejszy, koszty eksploatacji
jeśli chodzi o silnik nieco większe, ale nie szokująco, reszta tak samo. No i jest to podobno bardzo trwała jednostka napędowa. Skrzynia
F20 dość wytrzymała. 16V ECO Tec (1994-1997) - hym..., ECO w tym przypadku nie oznacza za wiele dobrego, krążą różne opinie,
generalnie jednostka gorsza chyba jednak od poprzednika, aczkolwiek do tej pory popularnie stosowana przez Opla w aktualnie produkowanych
samochodach (bardzo popularna w Vectrze-B i Omedze-B). Koszty zdaje się są znacznie mniej przyjemne niż dwóch poprzednich, apetyt podobny
jak 16V, moc wystarcząjaca (136KM), skrzynia F18 i F18+ - następczynie poprzednich, dość wytrzymałe.
16V Turbo 4x4 - najmocniejsza i najbardziej sportowa pod względem charakteru Calibra, napęd na cztery koła, 204KM, duży apetyt.
Niestety są pewne problemy z przeniesieniem napędu (chodzi tu głównie o kulturę eksploatacyjną, bo samemu systemowi niewiele można
zarzucić), a naprawa tego jest dość kosztowna (oczywiście istnieje alternatywa jeżdzenia tylko z przednim napędem, ale to się kończy
przykro szczególnie dla przegubów). Motor w miarę kulturalny i trwały, zresztą jest to w głównej mierze 16V montowany w latach 1989-1994,
tylko wzbogacony nieco, zwłaszcza o moc. Skrzynia biegów specyficzna dla tego modelu F28 (Getrag), bardzo mocna, 6 biegów do przodu,
jedna z lepszych konstrukcji jesli chodzi o napęd przedni.
2.5 V6 - zdaje się, że występowaly dwie odmiany tych silników, starszy 24V oraz nowszy 24V (ECO Tec). Duza, bardzo duża kultura
pracy, za to malo ekonomiczny, koszty eksploatacyjne wysokie, jak w V6 przystało (dwie głowice chociażby), motor silny, 170KM w obydwu
wersjach. Niestety są pewne rzeczy na które trzeba zwrócić dużą uwagę - rozrząd - musi być cichutki, a wymiana rozrządu jest dość
kosztowna, psujący się alternator - trochę głupi system jego chłodzenia, który czasem zawodzi i niestety się wtedy alternator psuje, mini
chłodniczka oleju umieszczona między głowicami, czasem lubi zacząć przeciekać, a naprawa tego jest dość kosztowna, wszelkie wycieki oleju
z silnika, z góry. Skrzynia biegów dość wytrzymała F25, właściwie nie słyszy się o kłopotach z nimi (istnieją wyjątki), napęd tylko na
przednia oś.
Najbogaciej wyposażone są V6 i Turbo, napęd na cztery koła występuje w większości dwulitrowych jednostkach, w wersji z turbo tylko i
wyłącznie, w innych można sobie było taką opcję zamówić. W V6 nie występuje. Lepiej mieć wersję z klimatyzajca niż z szyberdachem
(z szyberdachem mogą czasem zdarzać się problemy), a najlepiej mieć i z tym i z tym.
Przebiegi - właściwie to duże znaczenie ma przebieg jedynie w Turbo, ta jest dość czula, chodzi głównie o napęd 4x4 i o turbine, dla
pozostałych przebieg 200 tysięcy (pod warunkiem normalnego użytkowania) nie stanowi większego zagrożenia (w 8V moga występować problemy
z mechanizmem różnicowym w skrzyni i generalnie z calą skrzynią - takie charakterystyczne klekotanie i szarpanie). Właściwie to z rocznika
1990-1994 trudno znaleźć taką, która miałaby mniej niż 130 tys, na ogół jest to okolica 150-160 tys, także do 200 niewiele brakuje.
Auto z niemiec jest na ogół lepsze niż z Polski, głównie chodzi o kulturę samego kierowcy oraz jego spósob eksploatacji samochodu, jak
również o stan nawierzchni na których auto jest eksploatowane. Także lepiej jest kupić Calibre z większym przebiegiem i starszą z Niemiec,
niż młodszą i z mniejszym przebiegiem z Polski. Ponadto w Polsce egzemplarze, które nie są złożone z dwóch Calibr, albo z Calibry i
przystanku PKS (hihi) można policzyć na palcach dłoni dwóch osób, a takie które nigdy nie miały styczności z palnikiem albo młotkiem i
nie były lakierowane to naprawdę rzadkość, choć spotykana.
Reszta uwag dotyczy konkretnych modeli. Na co zwracać uwagę przy zakupie - przede wszystkim na stan blach i podwozia, resztę da sie zrobić,
mniejszym lub większym kosztem, rozbite ciągle się pojawiają i można kupić używane części wyciągnięte ze zwłok jakiejś rozbitej, ale
blachy... z tym gorzej (problem jakby mniej dotyczy auta ściąganego z Niemiec). W V6 trzeba uważac na silnik, koszty ewentualnego remontu
sa duże, w Turbo szczególną uwagę na napęd 4x4 - ma działac, nawet po delikatnym "podgrzaniu", w reszcie da się wszystko zrobić (polecam
unikać 16V ECO Tec, aczkolwiek w pewnych rocznikach może być to trudne).
|
powrót do spisu treści
|

|
|
 |
ZDJĘCIE TYGODNIA |
 |
|

 |
NA SZYBKO |
 |
|


 |
ANKIETA |
 |
|
|
|