Chłopcy dzielą się na dobrych i złych. Ci pierwsi bawią się grzecznie, ale są nudni jak opery mydlane. Dla tych
drugich powstają zabaweczki takie, jak prezentowana Calibra. Jest to egzemplarz niezwykły, nie tylko dlatego,
że to jedyna poruszająca się dziś po naszych drogach wersja Turbo zakupiona u autoryzowanego przedstawiciela
firmy Opel.
Przez rok "Bad Toys" słuzyła w General Motors za samochód demonstracyjny. Auto pochodzi z roku 1993,
ale dopiero dwa lata póĄniej wyjechało na drogi publiczne. Druga, sprowadzona przez GM Calibra Turbo...
wróciła do Niemiec. Warto zaznaczyć, że jest to wyjątkowo bogato skompletowany egzemplarz - niegrzeczni
chłopcy lubią luksusy. Jednak komfort to nie wszystko - uliczny rozbójnik powinien także potrafić
"namieszać" na światłach. W tym celu pod maską zaszły solidne zmiany - PiggyBack Unichip, zawór upustowy
turbiny (dzieki któremy Calibra pięknie sapie), Boost Controler, breather K&N oraz filtr stożkowy
Green Twister. Całość, wraz z kompletnym, dedykowanym układem wydechowym była w szczytowej formie zestrojona
na 270KM. Niestety pewne przygoty sprawiły, że obecnie jest jedynie niewiele silniejsza od seryjnego LETa.
Na szczęście Cali Turbo nigdy nie należała do słabeuszy, więc spokojnie można ją uznać za prawdziwie
awanturniczy wóz
"Zła zabaweczka" jest obecnie jedynym z najciekawszych aut zrzeszonych w klubie Calibra Group. "ZgroĄnione"
bad-lookiem lampy złowrogo łypią na potencjalne ofiary. Na masce znalazły się zapinki oraz wlot powietrza,
dbający o "zimny oddech" stożkowego filtra. Przedni spojler Lumma C355 dodaje jeszcze zawadiackiego stylu
tej przebudowie. Stereotym głosi, iż osobnicy ogoleni są bardziej zadziorni. W tym przypadku tak właśnie
jest - auto wyczyszczono z klamek i listew, wygładzono również zderzaki. Body-kit pochodzi z firmy Rieger,
a w jego skład wchodzą progi Infinity, dokładka tylnego zderzaka, lotka oraz kanciasty spojler GTB z dodatkowym
światłem stopu. Natłok akcesoriów tej samej firmy nie zawsze musi być wadą - w tym przypadku wydaje się
być po prostu konsekwencją obranej drogi - rozbójniczego tuningu.
CALIBRA PREZENTUJE AWANTURNICZY STYL. BAD-LOOK, BRAK KLAMEK,
KOMPLETNY BODY-KIT I KONKRETNE FELGI - TO MOŻE SIE PODOBAĆ
Kultowe lusterka w stylu BMW M3 są jego doskonałm uzupełnieniem. Głęboki, granatowy lakier przyciąga spojrzenia
w dzień. Mroki nocy rozświetlają profesjonalne niebieskie neony. Shark, właściciel auta uważa, że warto było
zainwestować w produkt Philipsa, który daje nieporównywalnie lepszy efekt, niż azjatyckie podróbki, nie wspominając
już o ich trwałości. Na niebiesko podświetlono też bagażnik, ze starannie skompletowaną zabudową audio. Szyby,
jak przystało na drogowego chuligana, zostały przycienione.
Awanturą są także kola. Siedemnastki AEZ Bimo obute w opony GoodYear Eagle F1 sprawiają, że inne Calibry aż
puchną z zazdrości. Koła wyglądają jeszcze lepiej, dzieki obniżeniu auta o 30 milimetrów za sprawą sprężyn H&R
i odsunięciu ich od piasty 20 milimetorowym dystansem. W tym przypadku nie tylko chodziło o wygląd - zawieszenie
jest przygotowane do naprawdę prędkiej jazdy po zakrętach. Krótkie amortyzatory Bilstein Sport i wymienione gumy
(Power Flex) w połączeniu z napędem na obie osie dają pewność, że "niezła rozróba" szykuje się także na krętych
drogach. Sztywność nadwozia gwarantuje polerowana rozpórka Wiechers Motorsport oraz klatka bezpieczeństwa.
Wyhamowaniu rozrabiackic zapędów służy wzmocniony układ hamulcowy - nawiercane i nacinane tarcze Zimmermann
o wielkości sporej pizzy (284mm) wraz z klockami EBC Green Stuff.
NA SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ ZASŁUGUJE WNĘTRZE Z KLATKĄ BEZPIECZEŃSTWA
I SKÓRZANYMI FOTELAMI - W ZALEŻNOŚCI OD POTRZEB KOMFORTOWYMI LUB PUCHAROWYMI KUBEŁKAMI MOMO
Wnętrze zachwyca rozmachem przeróbek. Pierwsze, na co zwraca się uwagę to chromowana klatka bezpieczeństwa
Wiechers Morotsport. Waży zaledwie 18 kilogramów i jak mówi sam właściciel, jest to bardziej model kolekcjonerski,
niż do zastosowań profesjonalnych. Wprawdzie utrudnia on wpasowywanie się w kubełkowe, skórzane fotele Momo Cup,
za to ten klimat... Do tego czteropunktowe, szelkowe pasy bezpieczeństwa Sabelt.
Na co dzień Shark korzysta z drugiego kompletu siedzeń - także niebiesko-czarnych, skórzanych, ale powstałych
na bazie seryjnych, przewidzianych dla Calibry Turbo 4x4. Nie zapewniają wprawdzie tak dobrego trzymania bocznego
jak kubełki, ale są znacznie wygodniejsze w miejskiej dżungli. Zawadiacki klimat tworzy także 300-milimetrowa
kierownica Jamex, rozliczne akcesoria z logo Simmoni Racing oraz dodatkowy wskaĽnik ciśnienia doładowania.
Wcześniej wspomniałem o audio - odtwarzacz Clarion DRX9675Rz, procesor dzwięku DSP, dwa wzmacniacze czy głośniki
Rockford Fosgate z kolekcjonerskiej serii Audiophile miały stać się podstawą do zabudowy używanej w mistrzostwach
Polski Sound-Off. Podobny cel miało profesjonalne wygłuszenie całego auta, ale plany się zmieniły i rozbójnik nie
odweidził żadnych zawodów. Trzeba jednak przyznać, że gra awanturniczo.
Zła zabaweczka dla złego chłopca - to musi się skończyc draką na szosie. Calibra Sharka ma długą i ciekawą historię,
do tego jest to bodaj najlepiej wystylizowany egzemplarz tego modelu w Polsce. Zawadiacki styl wielu przypadnie
do gustu, jest wystarczająco spektakularny, by przyciągać uwagę i na swój sposób dyskretny, tak, by nie popsuć linii
oplowskiego coupe.
INFO: OPEL CALIBRA - Muskularna Cali |
SILNIK/NAPĘD
- zawór upustowy do turbiny
- PiggyBack (Unichip)
- boost controler
- breather K&N
- filtr stożkowy Green Twister
- kompletny układ wydechowy firmy Remus
- na 4 koła, 6 biegów
ZAWIESZENIE/KOŁA
- sprężyny H&R (-30mm)
- amortyzatory Bilstein Sport (krótkie)
- gumy w zawieszeniu Power Flex
- chromowana rozpórka Wiechers Motorsport
- dystanse tylne (20mm)
- AEZ Bimo 8x17"
- Opony 215/40 R17 Goodyear Eagle F1
|
WNĘTRZE
- skórzana tapicerka
- skórzana kierownica Jamex (śr. 300mm)
- chromowana naba Simoni Racing
- chromowana klatka bezpieczeństwa Wiechers Motorsport (waga 18kg)
- skórzane fotele kubełkowe Momo Cup (niebiesko-czarne)
- skórzane fotele (niebiesko-czarne) do jazdy na co dzień
- pasy bezpieczeństwa 4-punktowe Sabelt
- mocowanie foteli Sparco
- niebieskie mieszki dĄwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego
- gałka dźwigni zmiany biegów
- dźwignia hamulca ręcznego
- pedały, podpórka pod lewą stopę kierowcy
- ramka wogół dźwigni zmiany biegów - Simoni Racing
- wskaĄnik ciśnienia doładowania
|
AUDIO
- odtwarzacz Clarion DRX9675Rz
- procesor dĄwięku DSP
- zabudowa bagażnika wykonana na zamówienie
- głośniki Rockford Fosgate Audiophile
- wygłuszenie nadwozia
|
STYLISTYKA
- bad-look
- przedni spoiler firmy Lumma C355
- orginalne ospojlerowanie firmy Rieger (progi Infinity, tylna dokładka, spoiler na klapie bagażnika "Rieger GTB" ze światłem stopu, lotka dachowa)
- usunięte klamki oraz listwy z całego samochodu
- zapinki zabezpieczające na masce
- wlot powietrza do filtra na masce
- lusterka M3 Look
- lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe
- podświetlenie profesjonalnymi neonami Philipsa w kolorze niebieskim
- niebieskie podświetlenie bagażnika
- przyciemnione szyby
- listwy dachowe i spryskiwacze w kolorze nadwozia
|
Tekst: Łukasz Ptaszyński / foto: Karol Bogucki (GT 02/2005)